Ziarul Financiar: Producatorul de usi de garaj MCA: Anul acesta a fost ciudat

Ziarul Financiar: Producatorul de usi de garaj MCA: Anul acesta a fost unul ciudat

2012-11-16

Andreea Neferu, Ziarul Financiar

Ciprian Oprea, acţionar majoritar şi director general al grupului MCA, specializat în producţia şi comercializarea uşilor de garaj, spune că 2012 a fost un an atipic, diferit inclusiv faţă de anii anteriori crizei.

"Anul 2012 a fost un an ciudat, care nu s-a conformat niciunei previziuni. Aveam un grafic de sezonalitate care în general an de an se respecta. În 2012 însă lucrurile au stat diferit: începutul de an pentru noi a fost foarte bun, după care la mijlocul anului vânzările au luat-o în jos, urmate de o revenire, şi tot aşa, după modelul dinţilor de fierăstrău. Totul este incert", spune Ciprian Oprea.

În acest context, grupul MCA şi-a revizuit în uşoară scădere estimările privind cifra de afaceri pe 2012, de la 10 milioane de euro la 9 milioane de euro, din care 1,3-1,4 milioane de euro vor fi exporturi. Anul trecut businessul s-a ridicat la 8,2 milioane de euro, din care 10% au fost livrări pe pieţele externe.

"Aşteptările de la începutul anului arătau foarte frumos, lucrurile s-au schimbat însă pe parcurs. Dacă nu erau exporturile, probabil eram în scădere faţă de anul trecut. Ne-am concentrat eforturile pe exporturi, pentru că cu cât stai pe mai multe picioare, cu atât e mai mare şansa ca dacă unul pică, să rămâi cu celelalte", spune Oprea.

Tocmai pentru a-şi creşte şansele pe pieţele externe, compania a ales să participe şi la târguri de profil, ultimul având loc la Paris, în Franţa. De altfel, MCA vrea pentru anul viitor afaceri de circa două milioane de euro în Hexagon, aceasta deve­nind cea mai importantă piaţă de export pentru jucătorul român.

"Avem speranţe (de la târgul de la Paris - n. red.), dar nu neapărat în vânzări efective şi imediate, ci în recunoaşterea noastră ca brand internaţional. Prezenţa noastră în Franţa vrem să fie una permanentă. De asemenea, târgul ne-ar putea oferi deschidere către Africa francofonă", spune Oprea. Reprezentantul companiei afirmă că în 2013 MCA ţinteşte afaceri de 10 milioane de euro, din care 30% ar urma să fie livrări pe pieţele externe.

"Nu dorim neapărat o creştere mare a cifrei de afaceri, ci mai degrabă o consolidare a businessului din punct de vedere financiar, ceea ce înseamnă pentru noi, printre altele, să nu scădem preţurile", explică Oprea.

Compania realizează exporturi în prezent către Belgia, Franţa, Austria, Serbia, Bulgaria, Ungaria, Republica Moldova şi Italia, iar anul acesta a făcut primul pas în Africa, cu un contract de 20.000 de euro în Nigeria.

"Nu mă aştept ca în 2013 piaţa din România să fie spectaculoasă, din contră, mă aştept la o scădere. De altfel, pentru zona de uşi de garaj şi rulouri 2013 va fi un an de graţie. Cred că va fi mai rău decât în 2012 sau în anii anteriori", apreciază Oprea.

Piaţa locală a uşilor secţionale s-a ridicat anul trecut la circa 16.000 de unităţi în volum şi la 12 milioane de euro în valoare, potrivit estimărilor MCA. Pe de altă parte, piaţa de rulouri termice a ajuns la un nivel de 75.000 de unităţi, echivalentul a circa 10 milioane de euro.

"Dacă ne uităm la numărul de autorizaţii de construcţii eliberate anul acesta, piaţa (de uşi de garaj ñ n.red.) e în scădere, dacă ne uităm la vânzările noastre sunt în creştere. Nu aş putea încă face o estimare concretă privind evoluţia pieţei în 2012", a mai spus Oprea.

MCA are 120 de angajaţi şi o unitate de producţie la Jilava, judeţul Ilfov, cu capacităţi de producţie anuale de 10.000 de uşi de garaj şi 15.000 de de rulouri termice pentru ferestre.